Autor poniższego tekstu: Interia.pl
W 1995 roku fiesta przeszła dość daleko idące modyfikacje. Poza zmianą wyglądu nadwozia wprowadzono nową rodzinę silników Zetec-SE, zastosowano inne zawieszenie, unowocześniono kabinę pasażerską. Teraz Ford wprowadza do sprzedaży fiestę po kolejnej modernizacji. Dzięki zmianom stylistycznym pojazd ten przypominać będzie największy ostatnio przebój koncernu - focusa |
Zmiany widoczne są już na pierwszy rzut oka. Całkowicie bowiem zmieniono przód i tył pojazdu. Styl tych zmian zgodny jest z fordowską formułą New Edge Design. Uwagę zwracają reflektory w kształcie zbliżonym do trapezów, które osadzone zostały w całkowicie zmienionym pasie przednim. Nowy kształt zyskały także przednie błotniki i maska silnika. W miejsce wypukłości na pokrywie silnika w nowej fieście dominują przetłoczenia biegnące od reflektorów do dolnym rogom przedniej szyby tworząc literę V. Zabieg ten optycznie obniża przód całego auta. Z tyłu zmiany są nieco mniejsze, ale także nie sposób ich nie zauważyć.
We wnętrzu nowej fiesty uwagę zwracają fotele o nieco innych kształtach oraz liczne schowki (np. bardzo funkcjonalna kieszeń z przodu fotela kierowcy), a także nowa kolorystyka harmonizująca z odcieniem lakieru karoserii.
Oprócz odświeżenia stylistyki nadwozia i wnętrza Ford wprowadził także w
nowych fiestach szereg modyfikacji o charakterze funkcjonalnym. Np. pojazd ten
jest pierwszym autem segmentu B, w którym jako opcja dostępne są boczne
poduszki powietrzne.
Dla amatorów aut niekonwencjonalnych Ford szykuje nie lada niespodziankę. Otóż wraz pojawieniem się w sprzedaży nowej odmiany fiesty oferowany będzie także model o nazwie sport o dynamice sportowego coupe, z 105-konnym silnikiem o pojemności 1,6 litra. Po prostu nie mogliśmy nie stworzyć nowej fiesty sport - mówił przedstawicielowi Interii PL podczas salonu samochodowego we Frankfurcie nad Menem Malcom Thomas, dyrektor Forda odpowiedzialny za politykę modelową w sektorze samochodów mniejszych. W pumie mieliśmy najlepsze podwozie, z kolei program prac nad focusem zaowocował niedrogim układem napędowym zdolnym rozwijać moc powyżej 100 KM. Wszystko to złożyliśmy i tak powstała fiesta sport. |
Z zewnątrz nowa fiesta sport różni się od swoich bardziej "normalnych" kuzynów (modele ambiente, trend, ghia, budget) kratą wlotu powietrza wykonaną z charakterystycznej siatki ze stali nierdzewnej, a także oryginalnym kształtem przedniego zderzaka, w który wbudowano okrągłe światła przeciwmgielne.. Dostępna tylko w wersji 3-drziwowej wersja sport wyróżnia się także 15-ramiennymi obręczami kół z lekkiego stopu o średnicy 15 cali, tylnym spoilerem i nakładkami w kolorze nadwozia poszerzającymi progi i tylny zderzak.
Źródłem napędu fiesty sport jest 1,6-litrowy silnik Zetec-SE o mocy 105 KM,
który po raz pierwszy pojawił się w focusie. Wysoki moment obrotowy zapewnia
bardzo dobre przyspieszenie - od 0 do 100 km/h w 10,2 sekundy. Dla uzyskania
odpowiednio basowego tonu - typowego dla pracy aut sportowych - odgłos pracy
silnika poddano modelowaniu akustycznemu.
|
Autor poniższego: Wizard
FORD FIESTA 2000
Uderzająca stylistyka przedniej części nadwozia najnowszego wcielenia
Forda Fiesty sygnalizuje szereg modyfikacji stylistycznych i udoskonaleń
funkcjonalnych jednego z najchętniej kupowanych małych samochodów w Europie.
Zapowiada także wprowadzenie do produkcji Forda Fiesty Sport, nowej, rasowej
odmiany o dynamice sportowego coupe, napędzanej 105-konnym silnikiem o pojemności
1.6 litra. Jej pojawienie się na rynku jest planowane na początek 2000 roku. |
Z zewnątrz, radykalny trapezoidalny kształt
reflektorów oraz zdecydowanie nakreślone kontury przednich błotników, maski
silnika oraz zderzaków nowego Forda Fiesty są charakterystyczne dla stylistyki
"New Edge Design", znanej już z innych wprowadzonych niedawno na
rynek modeli Forda, jak Ford Ka i Ford Focus. Przyjęcie tej samej konwencji
stylistycznej z jednej strony podkreśla centralną pozycję Forda Fiesty w
programie produkcyjnym koncernu. Z drugiej, te interesujące akcenty
stylistyczne podkreślają wspólne cechy Fiesty z innymi modelami rodziny
Forda, zwracając uwagę na przyjemność jaką daje prowadzenie tych samochodów
oraz wzorowe bezpieczeństwo jadących.
Oprócz odświeżenia stylistyki nadwozia
Fiesty, Ford wprowadził we wszystkich modelach także szereg modyfikacji o
charakterze funkcjonalnym. Ford Fiesta stał się tym samym pierwszym samochodem
w segmencie "B", w którym jako opcja dostępne są boczne poduszki
powietrzne, chroniące w przypadku zderzenia bocznego górną część tułowia
oraz głowę osób siedzących z przodu. Samochód ten, obecnie już należący
do najbezpieczniejszych w swojej klasie, otrzymuje także we wszystkich
odmianach seryjnie montowane dodatkowe trzecie światło STOP.
We wnętrzu najnowszej Fiesty uwagę zwracają
bardziej komfortowe przednie fotele oraz dodatkowe schowki, w tym także użyteczna
kieszeń z przodu fotela kierowcy (z wyjątkiem modeli Budget i Sport). Odświeżony
wygląd kabiny pasażerskiej sporo zawdzięcza nowej kolorystyce tapicerki
siedzeń harmonizującej z odcieniem lakieru na zewnątrz pojazdu. Wśród
atrakcyjnych detali wykończeniowych należy wspomnieć o dodatkowych akcentach
chromowanych w modelu Ghia oraz metaliczno-popielatym odcieniu deski
rozdzielczej modeli Trend i Sport.
"Obecnie produkowany model Forda Fiesty nadal wyznacza standardy dla
innych samochodów w segmencie "B" niemal pod każdym względem.
Skorzystaliśmy jednak z okazji, aby nieco odświeżyć i jeszcze udoskonalić
ten model, chcąc mieć pewność, że pozostanie on wiodącą siłą w tym
coraz większym i bardziej zróżnicowanym segmencie rynku samochodów
osobowych," mówi William Boddie, wiceprezes Centrum Projektowania Samochodów
Mniejszych i Średnich Forda. "Wiedzę, którą zdobyliśmy wprowadzając
ostatnio na rynek takie modele jak Ford Ka, Ford Puma i Ford Focus, wykorzystaliśmy
teraz w całej rodzinie modeli Forda Fiesty. Jednocześnie mogliśmy wykorzystać
najlepsze w tej klasie właściwości jezdne, którymi dysponuje Ford Fiesta, do
stworzenia usportowionego, wspaniałego w prowadzeniu małego hatchbacka - modelu
Sport."
Oprócz wersji Sport, najnowszy Ford Fiesta jest oferowany jako cztery
wyraźnie zróżnicowane i dobrze wyposażone modele: Budget, Ambiente, Trend
oraz Ghia. Wszystkie te modele są dostępne w wersji 3- lub 5-drzwiowej, dzięki
czemu mogą być adresowane do znacznie szerszej grupy potencjalnych nabywców,
poszukujących odpowiedniego samochodu w segmencie "B".
Wśród dostępnych jednostek napędowych znajdują
się znane ze swoich niewielkich rozmiarów i bardzo dobrej dynamiki silniki
benzynowe Zetec-SE o pojemności 1,25 i 1,4 litra. Jest także 1,3-litrowy
silnik Endura-E.
"Bez względu na to, czy dzisiejsi nabywcy mniejszych samochodów
szukają auta do szybkiej jazdy, auta rodzinnego, czy też wygodnego, zwrotnego
samochodu na zatłoczone ulice miast, w rodzinie najnowszych modeli Fiesty znajdą
oni odpowiedni samochód dla siebie," podkreśla William Boddie.
SPORT
Kierowcy z żyłką sportową, którzy oczekują od samochodu lepszych osiągów
niewątpliwie z radością powitają wejście na rynek w przyszłym roku Forda
Fiesty Sport. Nowy model zdecydowanie poszerza rodzinę modeli Forda Fiesty,
nawiązując do sportowych odmian Fiesty, dostępnych jeszcze kilka lat temu.
Jednak na charakter najnowszego Forda Fiesty Sport największy wpływ miał
sukces Forda Pumy, z którym Fiesta Sport dzieli platformę podwozia, a także
ostatnie sukcesy Forda w konstruowaniu samochodów o bardzo zaawansowanych
parametrach układu jezdnego, jak Ford Focus, wybrany Europejskim Samochodem
Roku 1999.
Oryginalne zawieszenie Forda Fiesty Sport zostało
obniżone i usztywnione, podkreślając już i tak bardzo dobre i precyzyjne
trzymanie się nawierzchni, dzięki czemu praca zawieszenia nie ustępuje
parametrom spotykanym w sportowych samochodach coupe. Zasadnicze zmiany
konstrukcyjne, takie jak grubszy stabilizator z przodu oraz sztywniejsza belka
skrętna tylnej osi, uzupełniono o drobne zmiany w praktycznie każdym
elemencie układu zawieszenia. Oprócz poprawy charakterystyki dynamicznej,
zmiany te gwarantują także wysoki komfort jazdy.
Źródłem napędu jest 1,6-litrowy silnik Zetec-SE o
mocy 105 KM, który po raz pierwszy pojawił się w ubiegłym roku w Fordzie
Focus. Wysoki moment obrotowy, którego maksymalna wartość wynosi 145 Nm przy
4000 obr/min., zapewnia bardzo dobre przyspieszenie zarówno w ruchu miejskim,
jak i na otwartej szosie, gdzie Forda Fiesta przyspiesza od O do 100 km/h w 10,2
sekundy. Odgłos pracy silnika poddano modelowaniu akustycznemu dla uzyskania
odpowiednio basowego tonu, typowego dla aut sportowych.
Dla zapewnienia najlepszej w tej klasie dynamiki jazdy i maksymalnego
wykorzystania możliwości 1,6-litrowej jednostki napędowej, odpowiednio ukształtowano
charakterystykę progresji przepustnicy, aby kierowcy zapewnić jeszcze pełniejsze
wyczucie i precyzję dawkowania obrotów. W Fordzie Fiesta Sport dokonano
specjalnego doboru przełożeń skrzyni biegów oraz zastosowano mechanizm
zmiany biegów o krótkim skoku, podobny jak w Fordzie Puma. Zamontowano także
większe hamulce oraz układ ABS dostępny na życzenie klienta. Standardowy układ
kierowniczy Forda Fiesty z wspomaganiem został starannie dopracowany, aby
zapewnić kierowcy jeszcze większą precyzję sterowania.
Z zewnątrz, nowy Ford Fiesta Sport, podobnie jak
inne modele rodziny Fiesta, otrzymał zmienioną stylistykę przodu. Wersja
usportowiona różni się od swoich kuzynów kratą wlotu powietrza wykonaną z
charakterystycznej siatki ze stali nierdzewnej, a także oryginalnym kształtem
przedniego zderzaka, w który wbudowano okrągłe światła przeciwmgielne. Dostępna
tylko z nadwoziem 3-drzwiowym, wersja Sport wyróżnia się także ciekawymi
15-ramiennymi obręczami kół z lekkiego stopu o średnicy 15-cali. Ma także
tylny spojler oraz nakładki w kolorze nadwozia poszerzające progi i tylny
zderzak.
Wykończenie wnętrza - tkaniny obiciowe foteli i
wewnętrznych wykładzin drzwi, częściowo skórzane obicie koła kierownicy
oraz kolorowy akcent na gałce dźwigni zmiany biegów -jest dostępne w dwóch
tonacjach, czerwonej i niebieskiej, harmonizującej z kolorem lakieru na zewnątrz
nadwozia. Inne detale wykończenia wnętrza obejmują sportowe fotele doskonale
przytrzymujące ciało oraz opielato-metaliczny kolor powierzchni obudowy zespołu
wskaźników, radioodtwarzacza i pokręteł regulacji nawiewu i ogrzewania.