Autor poniższego tekstu: Interia.pl  

W 1995 roku fiesta przeszła dość daleko idące modyfikacje. Poza zmianą wyglądu nadwozia wprowadzono nową rodzinę silników Zetec-SE, zastosowano inne zawieszenie, unowocześniono kabinę pasażerską. Teraz Ford wprowadza do sprzedaży fiestę po kolejnej modernizacji. Dzięki zmianom stylistycznym pojazd ten przypominać będzie największy ostatnio przebój koncernu - focusa

Zmiany widoczne są już na pierwszy rzut oka. Całkowicie bowiem zmieniono przód i tył pojazdu. Styl tych zmian zgodny jest z fordowską formułą New Edge Design. Uwagę zwracają reflektory w kształcie zbliżonym do trapezów, które osadzone zostały w całkowicie zmienionym pasie przednim. Nowy kształt zyskały także przednie błotniki i maska silnika. W miejsce wypukłości na pokrywie silnika w nowej fieście dominują przetłoczenia biegnące od reflektorów do dolnym rogom przedniej szyby tworząc literę V. Zabieg ten optycznie obniża przód całego auta. Z tyłu zmiany są nieco mniejsze, ale także nie sposób ich nie zauważyć.

We wnętrzu nowej fiesty uwagę zwracają fotele o nieco innych kształtach oraz liczne schowki (np. bardzo funkcjonalna kieszeń z przodu fotela kierowcy), a także nowa kolorystyka harmonizująca z odcieniem lakieru karoserii.


Oprócz odświeżenia stylistyki nadwozia i wnętrza Ford wprowadził także w nowych fiestach szereg modyfikacji o charakterze funkcjonalnym. Np. pojazd ten jest pierwszym autem segmentu B, w którym jako opcja dostępne są boczne poduszki powietrzne.

Dla amatorów aut niekonwencjonalnych Ford szykuje nie lada niespodziankę. Otóż wraz pojawieniem się w sprzedaży nowej odmiany fiesty oferowany będzie także model o nazwie sport o dynamice sportowego coupe, z 105-konnym silnikiem o pojemności 1,6 litra. Po prostu nie mogliśmy nie stworzyć nowej fiesty sport - mówił przedstawicielowi Interii PL podczas salonu samochodowego we Frankfurcie nad Menem Malcom Thomas, dyrektor Forda odpowiedzialny za politykę modelową w sektorze samochodów mniejszych. W pumie mieliśmy najlepsze podwozie, z kolei program prac nad focusem zaowocował niedrogim układem napędowym zdolnym rozwijać moc powyżej 100 KM. Wszystko to złożyliśmy i tak powstała fiesta sport.

Z zewnątrz nowa fiesta sport różni się od swoich bardziej "normalnych" kuzynów (modele ambiente, trend, ghia, budget) kratą wlotu powietrza wykonaną z charakterystycznej siatki ze stali nierdzewnej, a także oryginalnym kształtem przedniego zderzaka, w który wbudowano okrągłe światła przeciwmgielne.. Dostępna tylko w wersji 3-drziwowej wersja sport wyróżnia się także 15-ramiennymi obręczami kół z lekkiego stopu o średnicy 15 cali, tylnym spoilerem i nakładkami w kolorze nadwozia poszerzającymi progi i tylny zderzak.


Źródłem napędu fiesty sport jest 1,6-litrowy silnik Zetec-SE o mocy 105 KM, który po raz pierwszy pojawił się w focusie. Wysoki moment obrotowy zapewnia bardzo dobre przyspieszenie - od 0 do 100 km/h w 10,2 sekundy. Dla uzyskania odpowiednio basowego tonu - typowego dla pracy aut sportowych - odgłos pracy silnika poddano modelowaniu akustycznemu.

Autor poniższego: Wizard

FORD FIESTA 2000

Uderzająca stylistyka przedniej części nadwozia najnowszego wcielenia Forda Fiesty sygnalizuje szereg modyfikacji stylistycznych i udoskonaleń funkcjonalnych jednego z najchętniej kupowanych małych samochodów w Europie. Zapowiada także wprowadzenie do produkcji Forda Fiesty Sport, nowej, rasowej odmiany o dynamice sportowego coupe, napędzanej 105-konnym silnikiem o pojemności 1.6 litra. Jej pojawienie się na rynku jest planowane na początek 2000 roku.

 Z zewnątrz, radykalny trapezoidalny kształt reflektorów oraz zdecydowanie nakreślone kontury przednich błotników, maski silnika oraz zderzaków nowego Forda Fiesty są charakterystyczne dla stylistyki "New Edge Design", znanej już z innych wprowadzonych niedawno na rynek modeli Forda, jak Ford Ka i Ford Focus. Przyjęcie tej samej konwencji stylistycznej z jednej strony podkreśla centralną pozycję Forda Fiesty w programie produkcyjnym koncernu. Z drugiej, te interesujące akcenty stylistyczne podkreślają wspólne cechy Fiesty z innymi modelami rodziny Forda, zwracając uwagę na przyjemność jaką daje prowadzenie tych samochodów oraz wzorowe bezpieczeństwo jadących.

Oprócz odświeżenia stylistyki nadwozia Fiesty, Ford wprowadził we wszystkich modelach także szereg modyfikacji o charakterze funkcjonalnym. Ford Fiesta stał się tym samym pierwszym samochodem w segmencie "B", w którym jako opcja dostępne są boczne poduszki powietrzne, chroniące w przypadku zderzenia bocznego górną część tułowia oraz głowę osób siedzących z przodu. Samochód ten, obecnie już należący do najbezpieczniejszych w swojej klasie, otrzymuje także we wszystkich odmianach seryjnie montowane dodatkowe trzecie światło STOP.

We wnętrzu najnowszej Fiesty uwagę zwracają bardziej komfortowe przednie fotele oraz dodatkowe schowki, w tym także użyteczna kieszeń z przodu fotela kierowcy (z wyjątkiem modeli Budget i Sport). Odświeżony wygląd kabiny pasażerskiej sporo zawdzięcza nowej kolorystyce tapicerki siedzeń harmonizującej z odcieniem lakieru na zewnątrz pojazdu. Wśród atrakcyjnych detali wykończeniowych należy wspomnieć o dodatkowych akcentach chromowanych w modelu Ghia oraz metaliczno-popielatym odcieniu deski rozdzielczej modeli Trend i Sport.

  "Obecnie produkowany model Forda Fiesty nadal wyznacza standardy dla innych samochodów w segmencie "B" niemal pod każdym względem. Skorzystaliśmy jednak z okazji, aby nieco odświeżyć i jeszcze udoskonalić ten model, chcąc mieć pewność, że pozostanie on wiodącą siłą w tym coraz większym i bardziej zróżnicowanym segmencie rynku samochodów osobowych," mówi William Boddie, wiceprezes Centrum Projektowania Samochodów Mniejszych i Średnich Forda. "Wiedzę, którą zdobyliśmy wprowadzając ostatnio na rynek takie modele jak Ford Ka, Ford Puma i Ford Focus, wykorzystaliśmy teraz w całej rodzinie modeli Forda Fiesty. Jednocześnie mogliśmy wykorzystać najlepsze w tej klasie właściwości jezdne, którymi dysponuje Ford Fiesta, do stworzenia usportowionego, wspaniałego w prowadzeniu małego hatchbacka - modelu Sport."

Oprócz wersji Sport, najnowszy Ford Fiesta jest oferowany jako cztery wyraźnie zróżnicowane i dobrze wyposażone modele: Budget, Ambiente, Trend oraz Ghia. Wszystkie te modele są dostępne w wersji 3- lub 5-drzwiowej, dzięki czemu mogą być adresowane do znacznie szerszej grupy potencjalnych nabywców, poszukujących odpowiedniego samochodu w segmencie "B".

Wśród dostępnych jednostek napędowych znajdują się znane ze swoich niewielkich rozmiarów i bardzo dobrej dynamiki silniki benzynowe Zetec-SE o pojemności 1,25 i 1,4 litra. Jest także 1,3-litrowy silnik Endura-E.

"Bez względu na to, czy dzisiejsi nabywcy mniejszych samochodów szukają auta do szybkiej jazdy, auta rodzinnego, czy też wygodnego, zwrotnego samochodu na zatłoczone ulice miast, w rodzinie najnowszych modeli Fiesty znajdą oni odpowiedni samochód dla siebie," podkreśla William Boddie.

SPORT

Kierowcy z żyłką sportową, którzy oczekują od samochodu lepszych osiągów niewątpliwie z radością powitają wejście na rynek w przyszłym roku Forda Fiesty Sport. Nowy model zdecydowanie poszerza rodzinę modeli Forda Fiesty, nawiązując do sportowych odmian Fiesty, dostępnych jeszcze kilka lat temu. Jednak na charakter najnowszego Forda Fiesty Sport największy wpływ miał sukces Forda Pumy, z którym Fiesta Sport dzieli platformę podwozia, a także ostatnie sukcesy Forda w konstruowaniu samochodów o bardzo zaawansowanych parametrach układu jezdnego, jak Ford Focus, wybrany Europejskim Samochodem Roku 1999.

Oryginalne zawieszenie Forda Fiesty Sport zostało obniżone i usztywnione, podkreślając już i tak bardzo dobre i precyzyjne trzymanie się nawierzchni, dzięki czemu praca zawieszenia nie ustępuje parametrom spotykanym w sportowych samochodach coupe. Zasadnicze zmiany konstrukcyjne, takie jak grubszy stabilizator z przodu oraz sztywniejsza belka skrętna tylnej osi, uzupełniono o drobne zmiany w praktycznie każdym elemencie układu zawieszenia. Oprócz poprawy charakterystyki dynamicznej, zmiany te gwarantują także wysoki komfort jazdy.

Źródłem napędu jest 1,6-litrowy silnik Zetec-SE o mocy 105 KM, który po raz pierwszy pojawił się w ubiegłym roku w Fordzie Focus. Wysoki moment obrotowy, którego maksymalna wartość wynosi 145 Nm przy 4000 obr/min., zapewnia bardzo dobre przyspieszenie zarówno w ruchu miejskim, jak i na otwartej szosie, gdzie Forda Fiesta przyspiesza od O do 100 km/h w 10,2 sekundy. Odgłos pracy silnika poddano modelowaniu akustycznemu dla uzyskania odpowiednio basowego tonu, typowego dla aut sportowych.

Dla zapewnienia najlepszej w tej klasie dynamiki jazdy i maksymalnego wykorzystania możliwości 1,6-litrowej jednostki napędowej, odpowiednio ukształtowano charakterystykę progresji przepustnicy, aby kierowcy zapewnić jeszcze pełniejsze wyczucie i precyzję dawkowania obrotów. W Fordzie Fiesta Sport dokonano specjalnego doboru przełożeń skrzyni biegów oraz zastosowano mechanizm zmiany biegów o krótkim skoku, podobny jak w Fordzie Puma. Zamontowano także większe hamulce oraz układ ABS dostępny na życzenie klienta. Standardowy układ kierowniczy Forda Fiesty z wspomaganiem został starannie dopracowany, aby zapewnić kierowcy jeszcze większą precyzję sterowania.

Z zewnątrz, nowy Ford Fiesta Sport, podobnie jak inne modele rodziny Fiesta, otrzymał zmienioną stylistykę przodu. Wersja usportowiona różni się od swoich kuzynów kratą wlotu powietrza wykonaną z charakterystycznej siatki ze stali nierdzewnej, a także oryginalnym kształtem przedniego zderzaka, w który wbudowano okrągłe światła przeciwmgielne. Dostępna tylko z nadwoziem 3-drzwiowym, wersja Sport wyróżnia się także ciekawymi 15-ramiennymi obręczami kół z lekkiego stopu o średnicy 15-cali. Ma także tylny spojler oraz nakładki w kolorze nadwozia poszerzające progi i tylny zderzak.

Wykończenie wnętrza - tkaniny obiciowe foteli i wewnętrznych wykładzin drzwi, częściowo skórzane obicie koła kierownicy oraz kolorowy akcent na gałce dźwigni zmiany biegów -jest dostępne w dwóch tonacjach, czerwonej i niebieskiej, harmonizującej z kolorem lakieru na zewnątrz nadwozia. Inne detale wykończenia wnętrza obejmują sportowe fotele doskonale przytrzymujące ciało oraz opielato-metaliczny kolor powierzchni obudowy zespołu wskaźników, radioodtwarzacza i pokręteł regulacji nawiewu i ogrzewania.

Powrót do Menu